TAJUK: 7.2 – TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
TEMA/TAJUK: 7.2 Bab 3 Tingkatan 4
Soalan:
Huraikan pengaruh Hindu-Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara dan menghubungkaitkannya dengan kemajuan negara kita pada hari ini.
Peringatan;
Calon hendaklah menjawab berdasarkan kerangka jawapan di bawah.
Format
|
Aspek
|
Perincian
|
Markah Penuh
|
Pengenalan
|
Memahami cara-cara kedatangan pengaruh agama Hindu –Buddha dalam Kerajaan Awal
|
1. Pengenalan
Jelaskan cara-cara kedatangan pengaruh Agama Hindu-Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara
|
5
Markah
|
Isi dan Huraian
|
Memahami aspek-aspek yang menerima pengaruh Hindu-Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara
|
2. Aspek-aspek yang menerima pengaruh Hindu-Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara.
Terangkan aspek-aspek yang menerima pengaruh Hindu-Buddha di Asia Tenggara
i Sistem pemerintahan (20M)
ii Bahasa (10M)
|
30 Markah
|
Menganalisis pengaruh Hindu-Buddha dalam binaan Candi Angkor Wat dan Borobudur
|
3. pengaruh Hindu-Buddha dalam binaan Candi Angkor Wat dan Borobudur
Sejauh manakah binaan Angkor Wat dan Borobudur melambangkan pengaruh Hindu-Buddha
|
15
Markah
| |
Mengaplikasikan penerimaan pengaruh luar demi kemajuan negara.
|
4. Penerimaan pengaruh luar demi kemajuan negara.
Bagaimanakah kemasukan ilmu dan teknologi dari luar dapat menjana kemajuan negara.
|
15
Markah
| |
Menilai kejayaan negara hasil sifat keterbukaan terhadap pengaruh luar.
|
5. Kejayaan negara hasil sifat keterbukaan terhadap pengaruh luar.
Berdasarkan pemerhatian anda, jelaskan kejayaan yang dicapai oleh negara hasil daripada sifat keterbukaan terhadap pengaruh luar.
|
10
Markah
| |
Mencipta/Menjana idea menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju
|
6. Pengaruh luar telah membentuk kepelbagaian unsur budaya di negara kita dari dahulu sehingga sekarang.
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, bagaimanakah generasi hari ini dapat mempertahankan warisan bangsa dalam aspek kesenian dan kebudayaan.
|
10
Markah
| |
Menghayati nilai-nilai murni/ iktibar/patriotisme yang diperoleh daripada sifat keterbukaan masyarakat Malaysia
|
7. Penerapan nilai-nilai murni/ iktibar/patriotism yang diperoleh daripada sifat keterbukaan masyarakat Malaysia
Nyatakan nilai-nilai murni/iktibar yang diperoleh daripada sifat keterbukaan masyarakat Malaysia
|
10
Markah
| |
Kesimpulan
|
Merumus secara keseluruhan isi yang telah di bincangkan
|
8. Rumusan
|
5
Markah
|
Jawapan
Huraikan pengaruh Hindu-Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara dan menghubungkaitkannya dengan kemajuan negara kita pada hari ini.
Soalan
|
Isi dan Huraian
|
Markah
|
1
|
Pengenalan
Jelaskan cara-cara kedatangan pengaruh Agama Hindu-Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara
F1-Golongan Ksyatria atau tentera
F2-Golongan penakluk dari India
F3-Golongan pedagang atau Vaisya
F4- Golongan Brahmin atau pendeta
F5-Pengambilan aspek-aspek kebudayaan India yang menarik
F6-Disesuaikan dengan budaya tempatan
|
5
|
2
|
Aspek-aspek yang menerima pengaruh Hindu-Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara.
Terangkan aspek-aspek yang menerima pengaruh Hindu-Buddha di Asia Tenggara
i) Sistem pemerintahan (20M)
F1-kerajaan awal di Asia Tenggara mengamalkan system pemerintahan yang di ketuai oleh seorang ketua/gelaran Raja digunakan .
F2-sistem pemerintahan beraja kerajaan awal di pengaruhi oleh agama Hindu-Buddha.
F3-raja menjadi ketua kerajaan/kuasa mutlak
F4-raja dibantu oleh kerabat diraja
F5-pembesar
F6-ahli agama
F7-golongan Brahmin
F8-raja mempunyai kuasa dalam aspek pentadbiran/ hubungan luar/ketenteraan/ khazaman harta.
F9-raja berkuasa membuat undang-undang untuk mengukuhkan kedudukannya.
F10-rakyat tidak berhak mempertikaikan setiap undang-undang dan perlu mematuhi undang-undang tersebut.
F11-raja dikehendaki menjalankan pemerintahan yang adil untuk rakyatnya.
F12-rakyat takut untuk menderhaka walaupun raja tidak berlaku adil
F13-rakyat percaya raja adalah bayangan tuhan mengikut konsep dewa raja
F14-raja dikatakan mempunyai kuasa kesaktian yang menyebabkan lahirnya unsur mitos /lagenda tentang asal usul raja.
F15-pelbagai adat istiadat telah diwujudkan
F16-adat istiadat dijalankan oleh golongan brahmin
F17-membezakan kedudukan raja daripada golongan yang diperintah
F18-raja di Asia Tenggara bercita-cita untuk menjadi raja yang terulung
F19-raja mendirikan kompleks kota
F20-konsep alam semester atau orde kosmos
F21-mengikut konsep orde kosmos negara di anggap sebagai suatu alam semesta/raja dan ibu kota di anggap pusat alam/pemerintahan.
F22-raja bertanggungjawap mengatur kesejahteraan negara dan rakyat/selaras dengan darma
ii Bahasa (10M)
F1-Bahasa Sanskrit adalah bahasa sarjana/terdapat pada buku-buku agama/batu bersurat
F2-digunakan untuk mencatat keagungan kerajaan
F3-salasilah raja /batu bersurat kerajan kutei di Kalimantan
F4-sebahagian besar inskripsi di Palembang adalah ditulis dalam bahasa melayu kuno berkaitan dengan pemerintahan.
F5-dipahat pada batu yang memerlukan kemahiran yang tinggi/disamping kemampuan menguasai bahasa Sanskrit.
F6-telah di buktikan penduduknya mempunyai kemahiran yang tinggi dalam seni memahat tulisan pada batu agar ia tidak pecah dan dapat di baca.
F7-bahasa Sanskrit menambahkan perkembagan kesusateraan di Asia Tenggara melalui epic Ramayana/Mahabrata/Puranas
F8-ia menyumbangkan kepada unsur mitos yang terdapat dalam kesusateraan klasik Asia Tenggara.
F9-Bahasa Sanskrit telah digunakan bagi tujuan arahan dan pemberitahuan ditujukan kepada rakyat.
F10-merupakan bahasa keagamaan seperti yang terdapat dalam kitab-kitab berkaitan keagamaan
F11-pengaruh epik ini dapat dikesan dalam kesusateraan jawa kuno iaitu dalam bentuk puisi /prosa
F12-cerita-cerita lisan dan teater seperti Wayang kulit banyak di pengaruhi oleh cerita yang terdapat dalam epik Ramayana / mahabrata.
|
30
Markah
|
3
|
pengaruh Hindu-Buddha dalam binaan Candi Angkor Wat dan Borobudur
Sejauh manakah binaan Angkor Wat dan Borobudur melambangkan pengaruh Hindu-Buddha
Angkor Wat
F1-dibina untuk agama hindu
F2-dibina ke utara Siem Reap dan melambangkan orde kosmos
F3- mempunyai tempat pemujaan dibahagian tengah
F4-binaan teres bertingkat empat / setiap sudut mempunyai menara
F5-bahagian luar terdapat tembok batu laterit dan batu pasir
F6-tembok mempunyai ukiran yang menggambarkan epik Ramayana dan mahabratha.
F7-merupakan monument keagamaan terbesar di dunia.
F8- melambangkan ketinggian nilai seni dan kepakaran pengukirnya.
F9-pintu besar Angkor wat mengarah ke barat di kaitkan dengan tuhan Vishnu
F10-dianggap sebagai Candi dan juga kubur
Candi Borobudur
F11-dibina pada zaman kerajaan sailendra di jawa
F12-mewakili agama Buddha Mahayana
F13- terbahagi kepada 3 tingkat
F14-setiap tingkat mewakili 1 tahap kehidupan yang diwakili oleh patung dan stupa
F15-pada tingkat pertama terdapat ukiran cerita kehidupan Gautama Buddha.
F16- tiga tingkat itu melambangkan tiga tahap kehidupan iaitu Sila,Samadhi dan Panna seperti ajaran Buddha.
F17-nama candi ini berasal daripada nama Bsumisambarabhudana
F18-nama ini bermaksud “Gunung timbunan kebaikan di atas sepuluh peringkat Bodhisattva”
F19-candi terdiri daripada 9 tingkat dengan pagar langkah relief lukisan Buddha.
F20-bahagian atas di anggap tertinggi dan lambang pencapaian nirwana.
F21-Panna –aspek kebijaksanaan
F22-Samadhi-aspek penumpuan
F23-Sila- aspek moral
|
15
Markah
|
4
|
Kemasukan ilmu dan teknologi dari negara luar dapat memajukan negara
F1 Melahirkan insan yang kreatif
F2 Melahirkan insan yang berdaya saing
F3 Melahirkan insan yang inovatif
F4 Melahirkan insan yang berfikiran terbuka
F5 Meningkatkan pemikiran
F6 Meningkatkan kemahiran
F7 Menambah ilmu yang sedia ada
F8 Meneroka bidang baru
F9 Mempunyai kebolehan menjangka perubahan baru
F10 Penciptaan dan penemuan baru/ pertanian / perindustrian /
Pembuatan
F11 Bangunan Menara Berkembar Petronas
F12 Kelahiran kereta nasional
F13 Kemajuan system pengangkutan sepert LRT
F14 Melahirkan ahli sukan cemerlang cth : Datu Lee Chong Wei
F15 Melahirkan angkasawan Negara yang pertama
(Mana-mana jawapan yang munasabah)
|
15
Markah
|
5
|
Kejayaan yang dicapai oleh negara hasil daripada sifat keterbukaan pengaruh luar.
F1 Pertukaran teknologi
F2 Peningkatan ilmu
F3 Kelahiran Negara demokrasi
F4 Kepelbagaian senibina
F5 Kepelbagaaian budaya
F6 Memperkayakan bahasa
F7 Memperkayakan kesusasteraan
F8 Kepelbagaian makanan
F9 Kecemerlangan dalam sukan
F10 Mengendalikan pelbagai bentuk perniagaan ke peringkat antara
Bangsa
(Mana-mana jawapan yang munasabah)
|
10
Markah
|
6
|
Generasi hari ini dapat mempertahankan warisan bangsa dalam aspek kesenian dan kebudayaan:
F1 Memelihara bangunan bersejarah
F2 Memulihara bangunan bersejarah
F3 Menjaga bangunan antik
F4 Mempromosi tempat-tempat bersejarah pada pelancong
F5 Mempromosi kebudayaan bangsa
F6 Menyertai pertandingan kebudayaan di peringkat luar Negara
F7 Memperagakan pakaian tradisional kepada pelancong luar
F8 Menaik taraf muzium Negara
F9 Mengadakan program citra warna
F10 Menubuhkan kelab warisan di sekolah
F11 Mewujudkan sudut / galeri / bilik warisan di sekolah
(Mana-mana jawapan yang munasabah)
|
10
Markah
|
7
|
Nilai-nilai murni / iktibar yang diperoleh dari sifat keterbukaan masyarakat Malaysia
F1 Kerjasama
F2 Inovatif
F3 Kreatif
F4 Berdaya saing
F5 Positif
F6 Optimis
F7 Berani
F8 Gigih
F9 Yakin diri
F10 bangga sebagai rakyat Malaysia
(Mana-mana jawapan yang munasabah)
|
10
Markah
|
8
|
Iktibar
Mempunyai sifat keterbukaan
Pengetahuan yang diperoleh
Kepelbagaian budaya masyarakat Malaysia
Harapan
Memilih pengaruh luar yang positif
Mempertahankan warisan bangsa
Mempunyai jati diri
|
5
Markah
|
i dont understand
ReplyDeletecan you explain
ReplyDelete